Dag 12 - Los Angeles (Universal Studio's) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu Dag 12 - Los Angeles (Universal Studio's) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu

Dag 12 - Los Angeles (Universal Studio's)

Door: GiHa

10 Juli 2015 | Verenigde Staten, Los Angeles

Gisteravond hebben we op het laatste moment besloten de dag van vandaag, qua planning, om te gooien.
Omdat we maar twee volle dagen in deze stad hebben, willen we deze goed benutten. We besloten daarom om de Universal Studio's niet zaterdag, maar vandaag te bezoeken. In het weekend is het veelal niet te doen om fatsoenlijk door Universal Studio's en haar shows en attracties te komen.

Na van een ontbijtbuffet te hebben genoten, vertrokken we door het eind van de ochtendspits richting Hollywood, waar Universal Studio's gelegen is. We hadden onze tickets gisteravond nog online geregeld, waardoor we $10,- korting per kaartje kregen.
We arriveerden om 10.30u en parkeerden onze auto in een van de parkeergarages van Universal Studio's, namelijk de meest verafgelegen 'Jurassic Parking'.
Voor wat meer geld (wat wij dus niet hebben gedaan), was er de mogelijkheid dichter bij de Universal Studio's te parkeren. Uiteindelijk moesten wij met de normale parking nog geen halve kilometer lopen, voor we bij de entree van de Universal Studio's/het park aankwamen. Hierdoor kun je dus meteen opmaken dat Amerikanen het liefst zo min mogelijk te voet doen.

Ik zeg park, daar Universal Studio's eigenlijk een pretpark gebaseerd op de filmindustrie is.
Bij de kassa's aangekomen was het al erg druk en inspecteerde men eerst de tassen van de bezoekers op verboden zaken als eten, frisdrank en waarschijnlijk ook eventuele revolvers.
Na een plattegrond te hebben gepakt, zijn we direct doorgelopen naar de 'Studio Tour', waar het eigenlijk bij de 'Universal Studio's' om draait.

Bij de 'Studio Tour' ga je middels een autotrein door diverse gebruikte filmsets als een van de films van Alfred Hitchcock, Jurassic Park, Fast and Furious, King Kong, Bruce Almighty en meer...
Vanuit de autotrein zagen we eveneens de verschillende gebruikte steden/dorpen met zogenaamde Fosi's, wat betekent FrontSides. Dit zijn speciaal voor diverse films ontworpen gebouwen (en overigens ook aangelegde straten), welke alleen een voor en zijkant hebben.
Ook reed de autotrein langs diverse studio's, welke nog dagelijks gebruikt worden voor opnames van films en series als NCIS.
Na een rondleiding te hebben gehad, werden we vervolgens nog in diverse 'scenes' uit films als KingKong en Fast and Furious geplaatst, welke vaak opgesteld waren in aparte loodsen, voorheen studio's. Erg leuk om deze te kunnen relateren aan bekende films.

Na deze tour te hebben doorlopen, hebben we een korte pauze ingelast, daar we alweer anderhalf uur verder waren. Achteraf gezien was het slim om deze 'attractie' als eerste te hebben gepakt, daar de wachttijd hiervoor snel omhoog ging van 30 naar 65 minuten.

We kozen ervoor nu naar de special effects show te gaan, waar men diverse technieken voor het creëeren van diverse oudere en hedendaagse films laat zien middels praktijkvoorbeelden.
Hierbij werd er regelmatig iemand uit het publiek gepakt om in een mini-scène te worden geplaatst.

Na de special effecten show, liepen we naar de 'Transformers' attractie, waar we met een karretje en 3D-brillen als het ware in de film van de Transformers kwamen en alles vrij reëel leken te beleven. Erg gaaf en mooi gedaan!

We zijn na deze attractie nog even over het park gelopen en gestopt op een plein waar vele echte auto's uit de films van Fast & Furious stonden opgesteld.

Nu was het tijd voor een van de bekendste shows van Universal Studio's en tegelijkertijd ook een set van een van de bekendere (oudere) films, 'Waterworld'.
Een van de destijds gebruikte sets, is nu enigszins aangepast en gebruikt voor een deel van het verhaal uit de film, waarbij de 'smokers' trachten het drijvende dorp met zeebewoners uit te roeien.
Hiervoor gebruikte men acteurs uit deels bekende series en de nodige vaartuigen (jetski's, boten e.d.) om de stunts mee uit te voeren op, hoe kan het ook anders, echt water.
Ook dit vonden we beiden erg leuk om mee te maken en ook hier weer een link te kunnen leggen naar een reeds bekende omgeving uit een al eerder bekeken film.

Na 'Waterworld' was het al bijna eind middag en besloten we richting 'Jurassic Park, the ride' te gaan. Een halve achtbaan, waterattractie waar je als het ware door Jurassic Park gaat en halverwege ziet dat er een en ander in het park is fout gegaan, waardoor de dinosaurussen op vrije voet zijn.
Zo word je geconfronteerd met diverse Veloceraptors en een T-rex. Leuke attractie, maar wel erg lang moeten wachten i.r.t. hetgeen je meemaakt. (wachttijd bedroeg 65 minuten)

Verder hebben we nog gekeken in het minimuseum van Universal Studio's waar men diverse filmattributen tentoon heeft gesteld. Zo staat er de in 'Back to the Future' gebruikte DeLorean, welke geheel is omgebouwd, vind je de 'echte' ET terug, staan er diverse gebruikte kostuums en zijn er diverse origineel getekende brieven en stukken script van verschillende regisseurs en acteurs te vinden.
Zie hiervoor enkele foto's.

Aangezien het inmiddels 20.00u was geworden, gingen we op het nabij gelegen Universal Studio's winkelcentrum (ligt buiten het park) een hapje eten, met uitzicht op het marktplein.
Vervolgens zijn we in het donker door de stad terug naar het hotel gereden. Het was nog steeds erg druk op de weg, maar er was een goede doorstroom van het verkeer.
Verder is het overigens erg mooi om alle verlichting van de stad in het donker te zien....

Morgen gaan we in ieder geval naar Hollywood en Sunset Boulevard en willen we proberen het Science Center (deels) nog te bezichtigen. Nu eerst lekker slapen, na een erg leuke lange dag.

@Pepijn: dank voor je tip. Gezien het korte tijdsbestek dat we in LA zijn zal het er waarschijnlijk helaas niet van komen om je tip op te volgen...