Dag 8 - Visalia (Sequoia National Park) - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu Dag 8 - Visalia (Sequoia National Park) - Reisverslag uit Visalia, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu

Dag 8 - Visalia (Sequoia National Park)

Door: GiHa

06 Juli 2015 | Verenigde Staten, Visalia

Gisteravond besloten we om deze dag enigszins uit te slapen. We zijn om 08.30u opgestaan en hebben in het restaurant van ons motel een ontbijt genomen. Een soort Cinamon Roll French Toast voor Hananja en twee pannenkoeken met spek voor mijzelf.
Aan koffie was geen gebrek, want er liep om het kwartier een juffrouw met een kan koffie rond om bij diverse personen bij te schenken. Typisch Amerikaans.

Na dit alles naar binnen te hebben gewerkt, vertrokken we richting het Sequoia National Park om daar, je raad het al, de Sequoia's met bijbehorende natuur te bezichtigen. Het zou tot het begin van het park een uurtje rijden zijn. Mooi om te zien is dat het landschap van stadsgezicht overgaat in uitgestrekte vlakten en lange rechte wegen, in heuvels met dood gras en rotsen en vervolgens eindigt in echte bergen met de nodige bergwegen. Dit is trouwens, zoals misschien eerder geïnsinueerd, niet te vergelijken met de landschappen in Zwitserland en Frankrijk. Persoonlijk vinden wij dit nog veel overweldigender.
Voor dat we het park inreden, besloten we eerst nog te tanken. De meter stond nog op een kwart. Het is leuk om een SUV als deze te rijden, maar met zijn motorinhoud van 3,7 liter lust hij wel wat; een verbruik (omgerekend) van 1:9 is het zuinigst wat we op twee tankbeurten hebben kunnen bereiken. De brandstofprijs daarentegen is dan omgerekend weer ca. €1,- per liter voor benzine.

We besloten eerst naar het 'Giant Forest' te gaan, onze auto daar te parkeren en vervolgens te voet door dit bos heen te lopen.
Eenmaal geparkeerd en richting het bos gelopen, konden wij meteen de conclusie trekken dat dit toch weer een heel andere aanblik is als Yosemite National Park. Hier zijn, zoals de naam het al zegt, vele Sequoia's bijeen te vinden, wat bijzonder is om te zien. Je voelt je als een klein wezen door het bos lopen, tussen deze reuzen.
Tijdens het lopen op een van de paden, kwamen we aan de. zijkant van het pad, jawel, een jonge bruine beer tegen, welke lag te sluimeren in de schaduw van een boom. Het beest trok weinig van ons aan en we hebben er dan ook een foto van kunnen maken. Later op het uur, verdween de beer in het, in het centrum gelegen, veld met lage begroeiing, daar er iets te veel toeristen het beestje in de gaten kregen.
Aan vrijwilligers van het park gevraagd of dit normaal is om een jonge bruine beer zo dichtbij tegen te komen. Dit was niet ongewoon, echter verzieken de toeristen het gedrag van deze dieren door ze eten te geven als koekjes e.d. Op deze manier raken de dieren te gewend aan mensen, wat in het meest slechte scenario kan betekenen dat een beer als deze bijvoorbeeld dient te worden afgemaakt. Bij eekhoorns zie je overigens exact hetzelfde, terwijl men middels borden en 'rangers' duidelijk en dringend verzoekt dit niet te doen. Ik denk dat wij, in dat opzicht, ons als mensen dan maar onder de ezels moeten scharen...

Na een bepaalde route door het 'Giant Forest' te hebben gelopen, zijn we naar de General Sherman Tree gelopen. Dit was een wandeling van ongeveer anderhalf uur, bijna alleen maar (licht) klimmend.
De omgeving was mooi, maar nu niet direct spectaculair, waardoor we in eerste instantie een beetje teleurgesteld waren, maar dit werd snel goedgemaakt. Zo hebben we gezien een marmot, een hert op ca. 5m afstand (beiden goed kunnen fotograferen) en: ik gaf aan Hananja aan (enigszins voor de grap) dat het wel leuk zou zijn een zwarte beer te zien en wat troffen we 5 min later aan, na waarschuwing van voorbijgangers, jawel, een volwassen zwarte beer op ca. 20m afstand.
De toeristen bleven bijna allen op afstand. Uiteindelijk toch dichter naar de beer toegegaan, op het moment dat deze op een helling zat en hierdoor een mooie foto kunnen maken, waar deze zwarte beer volledig op te zien is; erg bijzonder.

Na deze ervaring rijker te zijn geworden, liepen wij verder en kwamen we na ca. 5 min aan bij de trekpleister van dit gebied, General Sherman Tree. De grootste Sequoia ter wereld.
De boom heeft een doorsnede van 11,1m bij de stam en is zo'n 84m hoog, wat niet alleen op papier, maar ook om te zien, erg indrukwekkend is. De leeftijd wordt geschat tussen de 2300 en 2700 jaren.

Inmiddels was het alweer 15.30u en dus nog net ruimte om iets anders te bezichtigen. Zo zijn we vanaf de parkeerplaats bij het 'Giant Forest', per pendelbus naar 'Moro Rock' gegaan. Een grote granieten rots, welke uitzicht biedt op de gehele omgeving (vallei en omliggende gebergten).
Aangekomen bij de voet van dit rotsblok, was het 350 smalle traptreden omhoog, om vervolgens een fantastisch uitzicht te hebben op de omgeving.
Na dit alles te hebben bekeken, was het weer genoeg voor vandaag en zijn we vanuit de bergen richting een bij het motel gelegen supermarkt gereden om daar nog wat dingen in te slaan.
Na vervolgens even in het motel te hebben gerust hebben we in de buurt wat gegeten en zat de dag er alweer op.

• 07 Juli 2015 - 08:28

Eefje&pepijn:

Wow, dat is wel spectaculair: echte beren en zo dichtbij!
    Hadden wij ook wel willen zien.
    Veel plezier weer vandaag!

EPJE

• 07 Juli 2015 - 13:40

Francien:

Wat een indrukken, zie uit naar de spectaculaire foto's !.
    Viber; nog i.o.m. pa.
    Fijne dag!
    Liefs,
    Ma

• 07 Juli 2015 - 15:26

Jellie Visscher:

Jullie hebben geluk gehad met het zien van al die dieren.
    Gelukkig dat ze zich netjes gedroegen :)

• 07 Juli 2015 - 20:44

Bert:

Mooie foto's hoor!
    Goede reis naar de kust!