Dag 13 - Los Angeles (Hollywood & Long Beach) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu Dag 13 - Los Angeles (Hollywood & Long Beach) - Reisverslag uit Los Angeles, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu

Dag 13 - Los Angeles (Hollywood & Long Beach)

Door: GiHa

11 Juli 2015 | Verenigde Staten, Los Angeles

Zoals je waarschijnlijk vaker gehoord zult hebben, in Los Angeles (LA) heb je echt een auto nodig. Het is dan als het ware ook een autostad.
Om naar de andere kant van de stad te gaan, ben je gezien de combinatie afstand en verkeersdrukte vaak anderhalf uur bezig om tot je bestemming te komen. Dit ondervonden we eveneens vandaag weer.

Omdat we vandaag wat later waren opgestaan, reden we richting een nabijgelegen Denny's om daar een typisch Amerikaans ontbijt te nuttigen met koffie en thee.
Het ontbijt van ons bestond uit pannenkoeken, gebakken ei, spek, toasts en worstjes. Zoals je kunt lezen lekker veel vet (...)

Vervolgens zijn we doorgereden naar Hollywood, om precies te zijn de Hollywood Boulevard met de bekende 'Walk of Fame'.
Er waren genoeg parkeergelegenheden, maar het typische eraan was, dat bijna alle parkeerterreinen een soort van privé ondernemingen waren, waar je tegen betaling van $10,- of $15,- een plek kon krijgen voor de gehele dag. De optie een paar uur was nergens aanwezig en er was verder slechts een enkele officiële parkeergarage te vinden, welke alleen nog maar duurder was.
Na uit de 'ATM' (geldautomaat) wat geld te hebben opgenomen, reden we naar een van deze parkeerterreinen en parkeerden we voor $10,- onze auto.

De 'Walk of Fame' was slechts één blok verder, dus startten we, na het afhalen van een bak koffie en thee bij de Starbucks, met het aflopen van deze straat.
Er zijn enorm veel sterren op de Hollywood Boulevard geplaatst in de stoepen; velen van hen voor ons i.i.g. onbekend, daar ze ver terug gaan in de tijd.
Na een groot deel te hebben gelopen, waren we echter wel vrij snel uitgekeken. De 'Walk of Fame' zou in de top 5 van de LA bezienswaardigheden staan. Onze mening is dat het leuk is om dit gelopen te hebben, maar dat het geheel voor toerisme wel redelijk is 'opgeblazen'. Het is (voor ons althans) verder gewoon een straat met wat bekende namen.
Wel zijn er nog wat bekende gebouwen te vinden, als het Dolby theater waar de Oscars jaarlijks worden uitgereikt.

We liepen terug naar de auto en stelden de TomTom vervolgens in op het bekende 'Hollywood Sign'. Na een niet officiële route te hebben gepakt kwamen we aan bij de voet van de berg, waar deze letters zijn gepositioneerd. Bij de voet, omdat je niet bij de letters kunt komen; deze weg is afgezet.
Verder kon je vanaf dit punt, wat al hoger gelegen was, deels een mooi uitzicht krijgen over de stad en een mini-stuwmeer. Mooi om te zien.

Daar we de dag al later waren begonnen en het Science Center slechts tot 17.00u open was, redden we het niet meer om daar nog een ronde te lopen.
We besloten terug te gaan richting Long Beach, waar ook ons hotel gelegen is.

Op de weg terug was het erg druk; dit terwijl het een zaterdag was. Na een tijd weer in de auto te hebben gezeten, kwamen we aan bij de 'Queen Mary', het bekende ouderwetse cruiseschip, gelegen in de haven van Long Beach.
Hier parkeerden we onze auto en liepen we langs de kade, om het schip te bekijken. Erg imposant om te zien.
De Queen Mary is vandaag de dag een hotel en restaurant en deels een museum wat bezocht kan worden.
Naast dit grote cruiseschip kun je de Russische onderzeeër 'The Scorpion' bezichtigen. Deze was echter vandaag niet te betreden, om wat voor reden dan ook.

We liepen naar de oostkant van dezelfde pier, waar we over de uitgestrekte haven en containerterminals keken. De haven van Long Beach is de op een na drukste haven van de Verenigde Staten en dat was wel te zien ook.
In een oogopslag zagen we al een zestal flinke containerschepen varen op een 'klein' oppervlak.
De meeste schepen hier dienen dan ook voor handelswaar van en richting Azië.

Na deze zijde van de haven geheel te hebben bekeken zijn we rustig langs de Ocean Boulevard gereden, om diverse uitzichten over de oceaan te verkrijgen.

Ondanks dat de stad veel groter is dan wij gezien en beschreven hebben, zijn we zelf tot de conclusie gekomen dat je voor LA in ieder geval veel tijd nodig hebt, daar de reisafstanden en -tijden behoorlijk zijn. We zouden achteraf gezien niet direct voor deze stad kiezen, tenzij je echt iets specifieks wilt bezichtigen, zoals Pepijn al in een reactie als tip gaf. De Universal Studio's en Long Beach is voor ons in ieder geval erg leuk en mooi geweest.

Morgen rijden Cienega Springs en zullen we voor grote delen de originele 'Route 66' rijden. De rit zal waarschijnlijk zo'n acht uur (incl. stops) duren.

• 12 Juli 2015 - 21:24

Bert:

Hallo Gilles en Hananja,
    Wat een kolossale stad dat LA. Zo te lezen zijn jullie blij om het achter je te laten, na alle prachtige ervaringen.
    Veel plezier op route 66 en geniet van de 'rustdag'