Dag 5 - San Francisco > Merced - Reisverslag uit Merced, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu Dag 5 - San Francisco > Merced - Reisverslag uit Merced, Verenigde Staten van GiHa - WaarBenJij.nu

Dag 5 - San Francisco > Merced

Door: GiHa

03 Juli 2015 | Verenigde Staten, Merced

Vanochtend was het dan toch zover, we zouden San Francisco achter ons laten om nabij Yosemite National Park bij ons volgende motel in te checken.
De vorige avond hebben we telefonisch nog een shuttle bus kunnen regelen voor 10.00AM. Deze ochtend bestond ons 'continental breakfast' alleen nog maar uit bananenmuffins, terwijl we rond dezelfde tijd waren opgestaan. Deze hebben we dus maar achterwege gelaten en hebben enkel koffie en thee genuttigd.

Bij het inpakken van de koffers kwam Hananja erachter dat haar flesje de dag ervoor was weggegooid. Het is een 'Bobble' flesje met speciaal filter, waar je drinkwater in dient te doen. Dit kon alleen de schoonmaakster (per ongeluk) hebben gedaan.
De hoteleigenaar deed in eerste instantie erg moeilijk en vertelde dat hij helaas geen oplossing had. Hierop verteld dat wij toch graag een oplossing wilde, omdat wij weer een nieuw flesje aan zouden moeten schaffen. Hierover moest hij even nadenken; hij kreeg daarvoor een uurtje tot we uit zouden checken.
Bij het uitchecken heeft de beste man uiteindelijk netjes $15,- betaald, waar we weer een nieuwe 'bobbel' van kunnen kopen.

Iets over tien arriveerde onze shuttle en zijn we in een half uurtje tijd door het verkeer naar de luchthaven gebracht, om daar vervolgens onze huurauto op te halen. Aangekomen moesten we met de AirTrain (soort monorail) naar de terminal waar de huurauto's kunnen worden afgehaald. Bij aankomst was er een ca. 50m brede balie met diverse verhuurfirma's en stond de ruimte barstensvol mensen. Hananja besloot op de bagage te letten, waardoor ik zonder koffers e.d. in de rij kon wachten.
Na ruim een half uur was het de beurt voor onze huurauto en kregen we de afhaalpapieren. De auto moest namelijk opgehaald worden bij de parkeergarage van de verhuurmaatschappijen.
Na even zoeken naar het parkeervak, stond hij er dan toch; voor de geïnteresseerden onder ons: een 282pk sterke Chevrolet Traverse 4x4 (SUV), welke nagenoeg nieuw is (8000 Miles op de teller) Perfect verzorgd dus.

Na de navigatie (telefoon) ingesteld te hebben, konden we de snelweg richting Stockton en vervolgens Merced op. Het was even wennen om hier auto te rijden, maar uiteindelijk lijkt het verkeer hier geordender te rijden dan in Nederland. Automobilisten houden veelal netjes hun eigen rijstrook aan en de wegen (tot nu toe) zijn vrij overzichtelijk. Verder kwam er als voordeel bij kijken dat we met onze SUV lekker hoog zitten, waardoor je extra overzicht op het verkeer hebt.

We hebben zo ruim anderhalf uur over de snelweg gereden en zijn vervolgens middels een binnendoorweg (in Nederland een N-weg) naar Merced gereden. Het zeer droge landschap was glooiend en in de verte hadden we uitzicht op bergkammen. De temperatuur was ondertussen enorm gestegen t.o.v. San Francisco, de meter heeft (omgerekend) regelmatig op een graad of 38-39 gestaan.

Bij aankomst in Merced troffen we een keurig, net motel aan waar we in hebben gecheckt voor kamer 114. We hebben ons (zonder moeite) aangepast aan de cultuur en dus een pizza afgehaald, om deze op de kamer van ons motel te consumeren.
Morgenochtend redelijk vroeg uit de veren voor Yosemite National Park; zeker gezien het feit dat het morgen 'the 4th of July' is (onafhankelijkheidsdag), waardoor het hoogstwaarschijnlijk (i.i.g. volgens de media) zeer druk zal zijn in het park.

• 04 Juli 2015 - 07:38

Pepijn:

Ha Giles en hananja,

mooi verslag weer! Die pizza hebben jullie geheel in stijl met de suv opgehaald, toch? :-)

Hier is het ook erg warm. Vandaag gaan wij weer klussen in ons nieuwe huis. Dat wordt zweten...

Groet!

Pepijn en Eefje

• 04 Juli 2015 - 14:10

Jellie Visscher:

We halen dan de 39 graden wel niet maar warm is het zeker.
    Ik zit aan de noord kant me voor te bereiden op Kenia, dat zegt genoeg!
    Ik hoop dat de drukte morgen meevalt.